Conference Alert: Audience Development
From H-Museum:
Audience Development.
New Concepts for the Relationship between Museums and the Public
Schlossmuseum Linz (AT)
29 - 30 May 2008
So far the term ‘audience development’ hasn’t had a universally valid definition in German. It comes up when it is about visitor orientation as an obligatory and strategically important basic position of cultural institutions or about demand-oriented cultural administration. Circulating concepts for museums are also characterised by the fact that they entirely permeate institutions: thus, curators, mediators, and those responsible for PR and marketing are similarly urged to promote the increased openness of their institutions by their work, to win over the visitors in a better way, and to consistently take part in attracting new public audiences. Starting from a look at Great Britain, where audience development is a natural and integral part of museum practice, and a whole series of practical examples, we would like to discuss what kind of structural pre-conditions are required for key visitor orientation and how it can come to expression in the exhibition and event planning of museums, and in mediation, marketing and PR work.
[Editor's note: the rest of the call follows in German.]
PROGRAMM
Donnerstag, 29. Mai 2008
10:00-10:30
Begrüßung
Peter Assmann, Direktor der Oberösterreichischen Landesmuseen
Bettina Habsburg-Lothringen, Museumsakademie Joanneum
10:30-11:15
Developing new audiences for museums: the UK experience
Graham Black
11:15-12:00
Audience Development als gesellschaftlicher Auftrag
Klaus Siebenhaar
12:00-12:30 Diskussion
12:30-14:00 Mittagspause
14:00-14:30
Pädagogik oder Marketing - Konkurrenten oder Partner?
Regina Wohlfarth
14:30-15:00
The empowered audience
Ruud Breteler
15:00-15:30 Diskussion
15:30-16:00 Pause
16:00-16:30
Besucher quo vadis? Audience Development und kulturelle Bildung in den
Staatlichen Museen zu Berlin
Monika Zessnik
16:30-17:00
Ist der Kunde König? Besucherorientierung – Voraussetzungen, Entwicklungen
und Perspektiven am Beispiel des Landesmuseum Joanneum
Markus Rieser
17:00-17:30 Diskussion
Freitag, 30. Mai 2008
09:30-10:00
Connecting People with Collections in York Museums
Mary Kershaw
10:00-10:30
Club Museum Aktiv und die Arbeit mit Besucherinnen und Besuchern an den
Oberösterreichischen Landesmuseen
Claudia Kiesenhofer
10:30-11:00 Pause
11:00-11:30
KinderuniWien und Kinderuni on tour (Arbeitstitel)
Karoline Iber
11:30-12:00
Universelles Design - design for all
Doris Prenn
12:00-12:30 Diskussion
12:30-14:00 Mittagspause
14:00-16:30
Workshop Graham Black: Writing an audience development plan
Workshop Ruud Breteler: The Visit Chain
Weitere Infos unter http://www.museumsakademie-joanneum.at/
Tagungssprache: Deutsch/Englisch
Anmeldung: Für die Veranstaltung melden Sie sich bitte bis 23.05.2008
schriftlich unter office@museumsakademie-joanneum.at oder per Fax +43 316
8017 9808 an.
Kosten: Die Kosten für den Workshop (inkl. Unterlagen) betragen 140 Euro
bzw. 100 Euro. Die Ermäßigung gilt für MitarbeiterInnen von
Kooperationspartnern, Studierende, Arbeitssuchende und ehrenamtliche
MitarbeiterInnen von Museen.
Anreise und Unterkunft sind nicht inkludiert und müssen selbst organisiert
werden.
Die Veranstaltung ist für das Abo anrechenbar.
Die Museumsakademie Joanneum wird unterstützt von bm:ukk
Audience Development.
New Concepts for the Relationship between Museums and the Public
Schlossmuseum Linz (AT)
29 - 30 May 2008
So far the term ‘audience development’ hasn’t had a universally valid definition in German. It comes up when it is about visitor orientation as an obligatory and strategically important basic position of cultural institutions or about demand-oriented cultural administration. Circulating concepts for museums are also characterised by the fact that they entirely permeate institutions: thus, curators, mediators, and those responsible for PR and marketing are similarly urged to promote the increased openness of their institutions by their work, to win over the visitors in a better way, and to consistently take part in attracting new public audiences. Starting from a look at Great Britain, where audience development is a natural and integral part of museum practice, and a whole series of practical examples, we would like to discuss what kind of structural pre-conditions are required for key visitor orientation and how it can come to expression in the exhibition and event planning of museums, and in mediation, marketing and PR work.
[Editor's note: the rest of the call follows in German.]
PROGRAMM
Donnerstag, 29. Mai 2008
10:00-10:30
Begrüßung
Peter Assmann, Direktor der Oberösterreichischen Landesmuseen
Bettina Habsburg-Lothringen, Museumsakademie Joanneum
10:30-11:15
Developing new audiences for museums: the UK experience
Graham Black
11:15-12:00
Audience Development als gesellschaftlicher Auftrag
Klaus Siebenhaar
12:00-12:30 Diskussion
12:30-14:00 Mittagspause
14:00-14:30
Pädagogik oder Marketing - Konkurrenten oder Partner?
Regina Wohlfarth
14:30-15:00
The empowered audience
Ruud Breteler
15:00-15:30 Diskussion
15:30-16:00 Pause
16:00-16:30
Besucher quo vadis? Audience Development und kulturelle Bildung in den
Staatlichen Museen zu Berlin
Monika Zessnik
16:30-17:00
Ist der Kunde König? Besucherorientierung – Voraussetzungen, Entwicklungen
und Perspektiven am Beispiel des Landesmuseum Joanneum
Markus Rieser
17:00-17:30 Diskussion
Freitag, 30. Mai 2008
09:30-10:00
Connecting People with Collections in York Museums
Mary Kershaw
10:00-10:30
Club Museum Aktiv und die Arbeit mit Besucherinnen und Besuchern an den
Oberösterreichischen Landesmuseen
Claudia Kiesenhofer
10:30-11:00 Pause
11:00-11:30
KinderuniWien und Kinderuni on tour (Arbeitstitel)
Karoline Iber
11:30-12:00
Universelles Design - design for all
Doris Prenn
12:00-12:30 Diskussion
12:30-14:00 Mittagspause
14:00-16:30
Workshop Graham Black: Writing an audience development plan
Workshop Ruud Breteler: The Visit Chain
Weitere Infos unter http://www.museumsakademie-joanneum.at/
Tagungssprache: Deutsch/Englisch
Anmeldung: Für die Veranstaltung melden Sie sich bitte bis 23.05.2008
schriftlich unter office@museumsakademie-joanneum.at oder per Fax +43 316
8017 9808 an.
Kosten: Die Kosten für den Workshop (inkl. Unterlagen) betragen 140 Euro
bzw. 100 Euro. Die Ermäßigung gilt für MitarbeiterInnen von
Kooperationspartnern, Studierende, Arbeitssuchende und ehrenamtliche
MitarbeiterInnen von Museen.
Anreise und Unterkunft sind nicht inkludiert und müssen selbst organisiert
werden.
Die Veranstaltung ist für das Abo anrechenbar.
Die Museumsakademie Joanneum wird unterstützt von bm:ukk
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